Tuesday, April 28, 2009

Kau Yang Satu...

Kisah bermula berdasarkan cerita dari seorang Hamlau yang menceritakan seorang jejaka bernama Ajiq bukan nama sebenar yang hidupnya penuh dengan keseronokkan di dunia ini.. Walaupun sudah berumahtangga dan mempunyai seorang anak lelaki, beliau tetap meneruskan hidup beliau seperti seorang bujang. Beliau sering berfoya-foya dengan perempuan2 ' S ' untuk memuaskan nafsu noda dan laranya.. Uhh.. Setiap malam beliau pasti akan menghabiskan malam2 harinya dengan berseronok sehingga ayam berkokok di waktu pagi walaupun isteri dan anaknya seperti tunggul menantikan kepulangan isterinya.. Si isteri tetap meneruskan hari-hari yang dilaluinya dengan penuh kesabaran walaupun hidup beliau sering di rundung kesedihan.. Bukan ini yang didamba dari si isteri tapi apakan daya Ajiq sudah menjadi resmi hidupnya untuk terus lalai dan leka dengan keseronokan di dunia yang tidak akan kekal abadi ini..

Jelas sekali Langit tidak selalunya cerah dan sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh jua.. Di satu petang ketika Ajiq sibuk melayan kehendak nafsunya bersama perempuan ' S ', akhirnya terkantoi jua dengan si isteri.. Walaupun, si isteri tidak dapat menahan nafsu amarahnya sehingga melakukan tindakan di luar jangkaannya hampir-hampir memalukan kaum sejenisnya.. Namun, Ajiq tetap dengan sikapnya yang sentiasa 'cool' dan yang menyedihkan beliau lebih memihak kepada perempuan ' S ' yang aku pun tak yang tau apa tujuan sebenarnya.. Akhirnya, si isteri ditinggalkan kesepian bersama anaknya yang duduk di tepi jalan terpinga-pinga.. Ajiq tetap meneruskan hidupnya yang penuh dengan kehitaman.. Perempuan ibarat baju yang dipakainya hari-hari.. Setiap hari bertukar pasangan adalah makanan kegemarannya.. Setelah puas menjalankan aktiviti nafsunya seperti hari-hari biasanya, Ajiq telah di kejutkan dengan siapa dia yang sebenarnya... Sebenar-sebenarnya keseronokkan yang dia harungi sekarang hanyalah sementara... Allah lebih berkuasa di atas apa yang berlaku ke atas semua makhluk di muka bumiNya ini.. Walau airmata darah sekali pun keluar dari mata isteri mahupun perempuan2ya.. Ianya tetap tidak dapat mengembalikan Ajiq !! Ajiq telah pergi tanpa sempat melakukan 'apa-apa' untuk memutihkan dirinya.. Allahualam...


Mungkin kita sering leka dan lupa tentang tujuan sebenar hidup kita di dunia ini.. Ya benar, hidup ini penuh dengan cabaran dan pancaroba.. Namun, itulah janjiNya untuk setiap makhlukNya di dunia ini untuk persiapan dunia yang pasti kekal abadi !!

Kaulah Yang Maha Esa
Kaulah Yang Maha Pengasih
Kaulah Yang Maha Penyayang
Tiada hidup tanpaMu

Kaulah Yang Maha Agung
Kaulah Yang Maha Mengetahui
Tuhan dunia akhirat
Tiada aku tanpaMu

Bilaku rasa pilu
Bilaku rasa resah
Bilaku kekosongan
Kau tempatku mengadu
OH Tuhan yang satu
Engkaulah Tuhan yang satu

Segala puji-pujianku
Tujukan padaMU..padaMU
Dan hidup dan matiku hanyalah
UntukMu..untukMu...untukMU

* cerita ini adalah rekaan semata-semata.. Tiada kena-mengena antara hidup dan yang mati.. Sekadar sebuah cerita dongeng dari Si Luncai..

1 comment:

kopiah lusuh said...

salam, saje singgah...tanye ckit bleh,
sbab ko pminat legasi mnasir...
bleh senaraikn name2 samaran yg digunakn oleh Allahyrham Loloq x?

Tak salah aku...Cenderawasih, Nurbisa, ade lg ke?

Al-fatihah tuk beliau....