Saturday, January 24, 2009

The one with the trip !!

Salam...

Happy Chinese New Year !! Gong Xii Fa Chai !!

It is long holiday again.. Me have to attend my cousin engagement and wedding. After more than a month working at my new workplace and new post, damn I'm tired !! Just wanna have a good rest and golek2 in my peaceful room ! Maybe planning where gonna go for this year trip..

Traveling is one of my favourite pass time and lonely planet was one of my favourite channel. After 30 years in this world, I had visit a few country around our region. It is so great to see other country and culture. The most best place was Bali.. but the most memorable and still remain in my heart definitely the holy Mecca and Medina Al-Munawarah..

It is the most memorable visit in my life. I just can't imagined that I had standing in front of Holy Kaabah and our prophet mosque, Nabawi. My trip to perform umrah with my grandpa and uncles so amazing and colourful. Definitel, I pray to be there again and maybe to perform hajj and this time I hope can climb up Jabal Hira' and Jabal Tsur.. This trip totally change my life and give me more passion and really love to be more Muslim.. Insya Allah, with the bless of the only God Allah s.w.t, I wish to be there again and it is a must for us to perform Hajj if we are capable.. Insya Allah..

Bali Island was verdict as the best island in the world. Ya !! There's a lot of activities u can get it here. From shopping to snorkelling.. My trip to Bali on August 2007 was great.. Maybe there's a story beside it and Bali really sparkled my life. The sunset view at Tanah Lot and dinner at Jimbaran with a live band at the seaside was one of the best moment. I sang ' Berita kepada kawan ' with the band. hehehe.. I will come back to Bali and visit a few more places. Definitely, I will come back maybe for honeymoon.. Hahaha.. The trip to Bali also had changed my life after that and it became so wonderful and full of beautiful colours ! Im really miss that moment !

Now, there's a few places that I wish can visit this coming year. Im really keen to visit Spain especially Madrid and Andalusia, a few Anbia country and a few selected island. I wish to get there.. I love to visit a place that is full of culture and music touch. Of course, it must be full of ancient history. Insya Allah...

Aight.. need to go now. More post will come soon..

Salam Algojo..

Monday, January 19, 2009

Konsert Alam Muzik M.Nasir


Untuk maklumat lanjut mengenai tiket sila hubungi Istana Budaya ataupun Box Ofice.. dan untuk ahli Kelab Sahabat yg telah register dgn Luncai Emas sila hubungi 03-6156 1357 / 6700 (Cik Ain) utk diskaun tiket konsert dan maklumat lanjut...

* lawati ticket2U.biz untuk tempahan secara online.

Kali terakhir M.Nasir buat konsert besar-besaran adalah pada tahun 2000.. Konsert Andalusia di Stadium Merdeka. Gua salah seorang yang duduk depan sekali masa tu..so, gua rasa dengan tempat yang berprestij kalau kat London ada Royal Albert Hall tapi kita kat sini ada IStana Budaya. Kadang-kadang gua pun tak faham bila orang kita nak buat konsert cukup susah nak dapat sponsor tapi kalau orang luar senang betul dapat. Big2 company lak tu.. camne la industri kita nak maju kan.. Apa laa...

Akhirnya setelah lama gua tunggu nak tengok konsert M.Nasir yang besar akhirnya termakbul jugak. Harap-harap gua dapat pegi.. Last sekali gua tengok show M.Nasir yang live masa tu kat Planet Hollywood.. Memang gempak gua cakap lu..

Apalagi.. to all M.Nasir's fan jom kita kasi gegar Istana Budaya.. Aku boleh guarantee laa korang mesti puas ! M.Nasir tak pernah mengecewakan lagi..

Kalau tak caya tanya sama itu hud-hud.,.. :)

Salam..

Monday, January 12, 2009

Bukalah hatimu...

Mereka bawa perang di kaca TV
Secara 'live' melalui satelit
Yang untung broker teknologi
Yang kita hanya dapat kemeja-T
CNN bawa berita beruang luka
CIAkah yang menembaknya
Amerika sibuk mencaturi dunia
Beban sengsara hutang bertambah
Di dunia ketiga
Dunia ketiga

Bicara tentang penghapusan Marga
Marga mana yang harus dihapuskan
Arya semit, Negroid, Mongoloid
Siapakah kita di sisi Tuhan
Salahkan Zionis
Atau Freemason
Salahkan Nazi
Dan Klu Klux Klan
Salahkan orangtua
Salahkan sejarah
Salahkan semuanya
Tapi dirimu

Bukalah hatimu
Pada kebenaran
Buka hatimu
Pada kebenaran

Haruskah kita diperdayakan
Dalam permainan dalang tua
Bukalah hatimu
Pada kebenaran
Kerna kebenaran
Ada di dalam
Haruskah kita sama menyertai
Skim kehancuran ini
Bukalah hatimu
Pada kebenaran
Kerna kebenaran
Ada di dalam

Mudah sangat menyalahkan orang
Bila diri ditimpa malang
Bukalah hatimu
Pada kebenaran
Kerna kebenaran
Ada di dalam

M. Nasir rap:
Yo! berapa kali Abang M. Nasir
Nak bilang, nak ulang
Kalau nak tahu cerita
Mesti tahu tajuknya
Kalau tak faham, bertanya
Jangan hentam keromo
Nanti takut-takut salah tarik
Nak tarik ular lidi tertarik naga
Hitam campur putih memang kelabu

* Lagu di atas adalah sebuah lagu yang dapat menceritakan keadaan dunia sekarang yang
sedang berperang dengan keadaan masa kini.. Siapa yang harus dipersalahkan ??

Sunday, January 4, 2009

Dari Awang Trasher ke Mentari Merah di Ufuk Timur...





ADA yang menyokong, tidak kurang juga memberi reaksi sebaliknya
apabila Amy Search menyatakan hasrat menunaikan umrah. Pelbagai
tanggapan timbul, kononnya pemergian Amy ke Makkah suatu yang pelik
kerana imejnya sebagai penyanyi rock. Namun, semua itu tidak
melunturkan semangat Amy atau nama sebenarnya, Suhaimi Abdul Rahman,
49, meneruskan hasratnya.

Ketika di Makkah, Amy sekali lagi diuji apabila mendengar kata-kata
orang mempertikaikan kehadirannya di situ hasil daripada wang
menyanyi.

"Dalam sibuk beribadat, masih ada orang sempat memperlekehkan insan
lain. Saya terdengar perbualan seseorang mempertikaikan kehadiran saya
di Tanah Suci. Barangkali maksudnya saya ini penyanyi, maka wang yang
saya peroleh tidak halal.

"Alhamdulillah, saya sedikitpun tidak melenting kerana umrah urusan
saya dengan Yang Maha Esa. Dia Maha Mengetahui, Maha Penyayang, Maha
Pengasih, Maha Pengampun, Maha Bijaksana dan Maha segala-galanya. Sama
ada saya diterima atau tidak, itu juga hak Allah.

"Yang pasti, sewaktu mengambil keputusan ini dulu hati saya sudah
bulat dan saya berserah dengan apapun dugaan yang bakal ditempuh,"
kata Amy ketika ditemui di rumahnya, baru-baru ini.

Amy berangkat bersama isteri, Hasniza Hassan atau mesra dipanggil
Norish, 26, berkata keinginan mengerjakan umrah terdetik beberapa
tahun lalu tetapi hanya tahun ini berpeluang ke sana.

"Saya anggap ia satu perjalanan yang sudah tertulis dalam kamus hidup
saya. Selaku manusia tidak terlepas melakukan dosa, saya bersyukur
kerana terpilih daripada puluhan juta umat Islam sebagai tetamu Allah
SWT pada usia 49 tahun.

"Ada orang mendapat peluang ini ketika muda, ada yang pergi ketika
sudah berusia dan ada yang tidak sempat langsung. Justeru, saya amat
terharu dan bersyukur kerana menjejakkan kaki ke rumah Allah,"
katanya.

Turut sama dalam rombongan Amy pada 29 Mei hingga 11 Jun lalu, ahli
keluarga termasuk Ustaz Badrul Amin dan isteri. Tiada sebarang
kejadian aneh menguji, bahkan Amy bersyukur perjalanan melakukan umrah
begitu mudah.

"Mula-mulanya ada masalah, itupun di Lapangan Terbang Changi,
Singapura sebelum bertolak ke Karachi, Pakistan kerana penerbangan
ditunda 3 jam. Di Karachi sekali lagi perkara sama terjadi tetapi
semuanya tidak mematahkan semangat saya.

"Selepas mengharungi perjalanan panjang akhirnya kami tiba di Madinah.
Masa itu saya tidak dapat menahan sebak. Lain orang mungkin lain
perasaan mereka, namun saya merasakan saat itu begitu dekat dengan
Rasulullah.

"Paling seronoknya sepanjang mengerjakan umrah saya dapat sembahyang
Jumaat dua kali iaitu di Masjid Nabawi, Madinah dan Masjidil Haram,
Makkah.

"Selama empat hari di Madinah, saya berpeluang solat di Raudah, salah
satu taman syurga. Bukan mudah merebut peluang bersembahyang di Raudah
kerana kawasannya amat terhad dan tidak mampu menampung jumlah jemaah
yang ramai.

Ketika tiba di Makkah, Amy mengucap syukur sebaik saja melihat Kaabah.
Katanya, rasa gemuruh serta tidak percaya kerana benda ajaib yang
selama ini hanya dilihat dalam buku dan ditonton di televisyen, berada
di hadapan mata.

"Ia cukup indah hingga saya menangis sekali lagi. Selesai berehat,
saya terus melakukan tawaf. Saya juga mengorbankan rambut. Malah saya
berikrar mahu kekal dengan imej begini selama-lamanya kerana dengan
cara ini hati saya sentiasa terkenangkan Makkah.

"Ketika di Makkah, saya suka melalui pintu 62 dan 58 kerana mudah
berada di barisan hadapan menghadap Kaabah. Pelbagai cerita menarik
saya lalui, tapi yang tidak boleh dilupakan ketika berada ke Gua
Hiraq, tempat wahyu pertama diturunkan. Sungguh ajaib.

"Ketika di puncak Gua Hiraq, tiba-tiba lirik lagu Mentari Di Ufuk
Timur bermain-main di telinga saya. Antara bait-bait lagu yang
berulang kali kedengaran adalah: "Kekal selamanya cintaku dengan
cahayaMu, kekal selamanya tetap dalam ingatanku."

"Saya amat terharu kerana lagu yang selama ini saya nyanyikan tanpa
dapat menghayati maksud sebenarnya, rupanya memuji kebesaran Yang Maha
Esa," katanya.

Mengenai doanya ketika di Makkah, Amy berkata, dia mohon pada Allah
SWT tetapkan hatinya supaya tidak malas sembahyang dan mematuhi segala
yang termaktub dalam Rukun Iman dan Rukun Islam.

"Saya berdoa di hadapan Kaabah supaya keluarga, sahabat termasuk
peminat diberi kebahagiaan dan kebaikan dalam hidup mereka.

"Lebih 25 tahun menjadi penyanyi, saya tidak pernah memesongkan orang
meskipun saya disanjung dan dipuja. Mereka yang meminati suara dan
cara saya menyanyi, semua itu satu anugerah dari Yang Maha Esa.

"Jika saya yang jahil ini diterima sebagai tetamu Allah SWT sekali gus
dapat menjalani ibadah dengan tenang, saya pasti Dia juga menerima
hambanya yang lain seperti saya.

"Saya harap pintu hati peminat dibukakan untuk mengerjakan ibadah ini
termasuk haji. Insya-Allah, saya akan melakukan umrah sekali lagi
tahun ini iaitu ketika Ramadan nanti kerana mahu merasai pengalaman
berpuasa dan beraya di Makkah. Saya juga mengalu-alukan peminat
menyertai saya," katanya.

Sementara itu, Norish yang semakin manis bertudung berkata, dia
ternampak kejadian aneh seekor merpati ketika bersembahyang di Raudah
tetapi dia mahu menyimpannya sebagai rahsia peribadi.

"Untuk mendapatkan kepastian, saya bertanya Ustaz Badrul dan dia
memberitahu ia fenomena biasa di Madinah, apatah lagi merpati burung
kesayangan Rasulullah.

"Satu lagi pengalaman indah sewaktu kami mengunjungi Jabal Rahmah dan
ketika mohon doa agar jodoh kami dipanjangkan, tiba-tiba saja perasaan
kami suami isteri terasa seperti zaman bercinta.

"Saya juga cukup bertuah kerana doa saya untuk menyentuh Hajaratul
Aswad dimakbulkan. Tanpa disangka, sebaik membuka mata tangan saya
sudah memegang batu itu walaupun kiri kanan sesak dengan manusia,"
katanya.


* Salah seorang ikon rock yang tiada tolok bandingannya.. Dari zaman rambut panjang dan berseluar ketat kaler pink sekarang dah botak dan pakai baju putih.. Penghijrahan rocker yang gua tabik ni memang menggembirakan hati gua dan ramai lagi peminat rocker ni.. Rock rock jugak tapi Yang Benar tetap tak lupa.. Semoga kisah Amy menunaikan umrah menjadi pedoman kepada kita semua.. Kalau tak silap gua lepas Amy pergi umrah selang beberapa bulan lepas tu arwah Loloq pulak pegi then Hattan..

Semoga Amy kekal berimej begini but still Rockk Onn !! Pheewiiittt...

"Kejutkanlah aku kawan aku sedang bermimpi
Kejutkanlah aku yang sengsara dalam sepi" - Meniti titian Usang

Saturday, January 3, 2009

2009 here we come...

Lama gua tak update blog gua ni.. Almaklumlah baru start keje so banyak benda nak catch up..

Tahun 2009 sudah bermula.. Perlumbaan untuk mengejar impian masing2 di dunia ini sudah , bermula.. Setelah tahun 2008 berlalu, gua sedar tentang segala kelemahan yang gua dah buat.. so tahun 2009 ni , gua pun dah masuk BM 3 series nak la gua tutup balik lubang2 yang selalu gongak tu...

Tahun 2008, berlalu dengan seribu juta satu kenangan yang susah gua nak lupakan dan yang nak dilupakan.. Namun yang pasti antara yang terindah adalah ketika gua buat pertama kali dan macam mimpi menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah dan Madinah. Satu pengalaman yang paling gua tak boleh lupakan dan berharap agar dapat kembali ke tanah Allah yang suci ini.. Last but not least, wedding adik gua pada bulan Jun lepas.. Lebih hebat daripada perkahwinan Mawi dan Ekin.. Tak payah nak naik helikopter pun tapi kami sekeluarga tetap meriah macam ada konsert Jom Heboh !! Sebenarnya masih ada lagi kenangan manis yang tak perlu gua cerita la kat sini..

So, tahun 2009 bersiap sedia lah menanti kedatangan gua.. Tahun ni gua nak bikin Rock Suci yang tiada tolok bandingannya.. !! Yeahhh..

Catch ya guys later.. Salam Algojo

Masa