Friday, November 27, 2009

Bila...

Aku sering terjaga dari mimpi2 ku.. Sering terjaga dan tersentak akibat perbuatan sendiri.. Ya, kegelisahan dan keresahan yang melanda diri aku sering aku persalahkan diri sendiri. Tidak perlu menuding jari terhadap orang lain.. Ada hikmah yang tersembunyi di sebalik dugaan yang melanda.. Mungkin aku benar, dan mungkin aku tidak.. Adakah aku yang bersalah ?? Itulah persoalan yang sering berkecamuk dalam fikiran aku.. Sekali lagi aku tetap menyalahkan diri ku sendiri... dan jalan yang paling baik adalah berdiam diri dan memaafkan.. Kesunyian dan kesedihan sudah menjadi teman baikku sejak dahulu lagi.. dan sekarang aku tidak punya apa-apa lagi.. hanya keluarga tercinta yang sering menjadi penyeri hidupku di dunia ini. Aku masih gagal dalam hidupku ini.. Gagal dalam bercinta, gagal dalam berkawan, gagal untuk menjadi seseorang yang lebih mulia.. mungkin aku sudah letih melayan kesedihan yang sering melanda.. lantas aku cuba membiarkan ianya berlalu.. Arghh.. tak mungkin aku bisa lakukan.. Aku harap tindakan yang aku lakukan ini betul dan hanya padaMu Allah aku pohonkan bimbingan dan petunjuk untuk aku menuju ke jalan yang di redhai oleh Mu Ya Allah.. Aku bebenar pohon padaMu Ya Allah.. Tunjukkan lah aku petunjukMu..

Mungkin jodoh ku di dunia ini tidak lama.. menggigil jiwaku bila teringat bila waktu aku akan dipanggilnya.. tapi adakah aku sudah bersedia? Bersiap sedia lah wahai diri ku.. Aku sering terkenang bila waktu aku akan di panggil menghadapNya.. Allah aku belum bersedia.. terlalu banyak lubang2 kosong yang perlu aku tampal.. Mungkin aku terlalu emosi atau terlalu sensitif yang sememangnya mengalir dalam jiwa aku.. tapi aku tak berdaya menahan perasaan yang sering orang tersalah faham.. Sekali lagi aku pohon keampunan jika aku tersilap dan sering melukakan perasaan orang.. Aku lebih rela hidup keseorangan daripada sering melukakan perasaan orang lain.. Apakan daya aku hanya seorang manusia yang sering melakukan kesilapan dan yang kadang-kadang tidak dapat mengawalnya.. Hanya ampun maaf aku pohon dan semoga hidup kita sentiasa diberkati dan dirahmati olehNya...

Aku rasa sekarang adalah masa yang sesuai untuk aku kembali.. tinggalkan sebentar hidup di dunia yang penuh dengan warna-warni kehidupan.. Aku yakin aku masih belum gagal dalam hidupku ini.. tapi dalam masa sekarang aku perlu untuk bertemu kembali cahaya yang makin malap dalam diri ku ini.. Ada seorang sahabat pernah berkata padaku baru-baru ini , ' Joe, kau pergi buat jambatan baru, cari haluan baru.. ' dalam diam aku terfikir tentang apa yang di cakap kepadaku.. Apakah benar ? ntahlah.. masih bersarang dalam otak aku untuk mencari jawapan yang sebenar.. Ini adalah segala-galanya bukan hanya kepada satu paksi.. merangkumi segalanya.. Mungkin orang akan kata aku ni hanya bermadah atau berseloka tapi inilah aku yang sebenarnya.. Aku tak peduli apa orang kata tentang luahanku ini.. yang pasti aku hanya menjadi diri ku.. Apa yang ingin ku sampaikan benar-benar keluar dari isi hatiku.. Yang pasti kubur ku hanya untuk aku sahaja yang menghuni dan hanya aku seorang saja yang menjawab pabila di soal kelak..

Ya Allah aku pohon kepadaMu kekuatan iman yang teguh untuk aku menghadapi hari-hari yang bakal ku tempuhi ini..Aku sering lupa dan alpa padaMu.. Aku sering lalai mengerjakan suruhanMu, Ampunkan lah aku jika aku hanya hidup di dunia ini sehingga esok hari.. Aku pohon keampunan daripadaMu Ya Allah..

28 November 12:07am

Thursday, November 19, 2009

Bila Algojo baca I LUV ISLAM..

Dah lama aku tak membaca dalam keadaan yang cukup tenang.. Dengan cuaca yang agak dingin dan jiwa yang tenang.. Aku duduk di satu sudut favourite dalam bilik aku sambil membelek suratkhabar harini.. Berita dunia pun aku dah tak dapat nk follow dari sehari ke sehari..

Kemudian, aku mula membelek akhbar atau majalah baru keluaran terbaru Kumpulan Karangkraf, I LUV ISLAM... Muka depan akhbar ini dah membuatkan aku tertarik nak membacanya.. Berteraskan Ilmu, Iman dan Amal, aku terpesona dengan isi kandungan akhbar terbaru Karangkraf ni.. Jarang sekali aku membelek sehelai-sehelai halaman sesebuah majalah ataupun ahkbar dan menikmati setiap isi kandungannya.. bukan ingin membodek tapi inilah realitinya.. sebelum ni aku rajin membaca Majalah I yang berbentuk Islamiah.. tetapi akhbar majalah ni lebih dekat dengan jiwa aku mungkin dia macam akhbar dan isinya lebih mendalam dan terkini. Banyak benda yang aku tau hasil pembacaan aku hari ni.. Sesuai betul dengan jiwa yang tengah kosong sekarang ni.. Banyak kisah-kisah menarik di zaman Rasulullah s.a.w yang boleh dijadikan teladan. Kisah pemuda dengan epal menarik perhatian aku.. Walaupun kisah ini pernah aku dengar satu ketika dahulu namun ianya mengingatkan aku kembali..

Setelah habis membaca hampir keseluruhan isi akhbar ini, aku duduk menyandar di kerusi sambil rokok di jari dan merenung tentang masa depan ku.. Huh ! Masih jauh perjalanan aku ni.. terlalu banyak lubang yang harus aku timbus.. Aku pohon sentiasa diberikan kekuatan untuk menimbus kembali segala lubang-lubang yang telah lohong dan kosong..

Cubalah dapatkan akhbar I LUV ISLAM di pasaran sekarang ! Setiap hari Jumaat dan edisi pengenalan ini harganya cukup murah RM 1 ! Dengan pengetahuan yang kita dapat daripada akhbar ini , aku rasa nilainya tidak terkira untuk diri kita sendiri..

Tuesday, November 17, 2009

Bila Algojo hisap rokok Sampoerna

' ku rindu sentuhanmu, ku damba sentuhanmu, tiada lain yang ku inginkan, hanyalah hanya sentuhanmu' ...

Sayup kedengaran lagu favourite dr corong laptop aku.. Dengan bertemankan cuaca dingin lepas hujan petang tadi, aku lebih suka berkurung kt atas katil aku sambil laptop aku di riba. Sakit tekak dan selsema yang baru aku dapat petang tadi merimaskan sikit. Mana tak rimas kejap2 kena lap hingus yang mula nak meleleh.. Aku mula sibuk bukak FB mengupdate apa2 yang patut. Sampai ke satu tahap yang aku pun x tau kenapa aku bukak FB ni.. Dah trend zaman skrg kot.. Aku pun tejebak la sekali..

Fuhhh.. sedap betul rokok Sampoerna hijau ni. Sesekali hisap kalau selsema mmg layan.. Tekak pun tgh tak sedap ni.. Perut pulak dh kenyang br lepas mkn nasi.. Mama masak asam pedas ! Memang terangkat ! makin meleleh hingus aku..Rokok Benson pun dah habis rokok ni je la yang aku tibai.. Mengelamun aku sekejap sambil menghisap rokok..

Apa yang aku nk kena buat esok ? Esok bday kawan aku, nk majal dia ke tidak ? ishhh.. kang terberanak pulak dia.. otak aku pun tgh tepu ni.. tp aku rasa aku tau nk buat apa esok.. hmmm.. apa lagi nk buat ? oo aku tau nk buat apa esok.. Ok settle satu benda.. Bila lah aku boleh habis tgk dvd Indiana Jones ni.. tak sampai sekerat jalan aku pun pengsan.. seminggu lagi la br settle cite ni.. ishhh.. lama betul rokok ni nak habis ! Rasa mcm kat perhentian lak.. Rokok ni biasanya aku hisap kalau pegi holiday atau tgh nk berangan.. konon2 mcm nk cari ilham la..

Alamak keta tak isi minyak lagi.. memang nk kena keluar isi minyak la ni.. Aduhh malas betul nk bangun keluar.. dh sedap golek2 nk kena bangun pulak.. memang potong ! Mata pulak dah makin kecik.. nk tak nak kena bangun la jugak ni.. Ahh habis rokok ni kena la kluar isi minyak..
Haus la pulak bila hisap rokok ni.. bibir dh sedap rasa manis.. jap lagi turun bawah minum air lepas terus gi isi minyak balik terus tido.. settle !

Habis pun rokok..


Sunday, November 1, 2009

Bila Algojo tiba di hari ini...

Ya.. aku telah sampai ke satu takuk nombor yang semakin bertambah.. Mungkin ini adalah permulaan untuk sesi penghidupan yang baru untuk tempoh yang akan datang.. Aku bersyukur ke hadrat Illahi kerana masih bagi aku peluang untuk membetulkan lagi segala kesilapan dan dosa yang telah aku lakukan.. Terlalu banyak kesilapan yang dilakukan membuatkan aku semakin sedar tentang kewujudan aku di dunia ni..

Tiada apa yang ingin aku cari di dunia ini selain kebahagian.. keluarga adalah kebahagian aku.. Kebahagian dunia akan ku kekalkan di dunia ini dan kebahagian pada hari yang sebenar takkan putus untuk aku memohon kebahagian..Semakin tinggi hari semakin tinggi darjat yang bakal ku julang.. Inilah sandiwara kehidupan kita di dunia ini.

' Aku suka berfikir membuat ozonku makin nipis, aku suka muzik membuat diriku sentiasa sedih dan gembira, Aku suka mengembara membuat diriku makin mengenali hidup, Aku suka berkhayal membuatkan aku menjadi lalai dan aku suka kebahagian membuatkan aku sering mencari kebahagian.. '

Jadi, secara rasminya genap tanggal 1 November 2009, genaplah 30 tahun aku berada di dunia ini ! Hanya aku pohonkan kebahagian yang berkekalan. Selamat Jalan angka 2 , and welcome 3 series.. !

Masa