Wednesday, November 26, 2008

Suara M Nasir Seksi Dalam Mantera Beradu?

petikan murai.com.my 29 Oktober 2008
Teks oleh Ellyna Ali


KUALA LUMPUR, 29 OKT 2008: Tergelak besar M Nasir apabila ramai wartawan hiburan tempatan yang memberikan komen positif terhadap lagu duetnya bersama bekas anggota kumpulan Too Phat, Malique, Mantera Beradu.

"OK ya lagu tu?" tanya M Nasir dengan suara ceria sewaktu menghadiri majlis rumah terbuka Deeparaya anjuran syarikat pengurusannya, Beyond Artiste di Damansara Heights, Kuala Lumpur, semalam.

Dia yang kelihatan bergaya datang ditemani isterinya, Marlia Musa serta dua anak perempuannya, Nor Nilam Sari serta Suci Musalmah.

Marlia sendiri turut mengakui bahawa gandingan suaminya Nasir dengan Malique dalam lagu itu telah melahirkan satu karya yang memberikan kelainan cukup hebat serta berkarisma.

"Sebenarnya Abang Nasir sudah lama membuka pintu untuk bekerjasama dengan mana-mana penyanyi atau karyawan muzik muda. Tapi ramai yang tak berani serta takut-takut untuk datang berjumpa dengannya padahal dia sangat terbuka.

"Akhirnya Malique yang berani datang. Dia beritahu sendiri dengan Abang Nasir apa yang dia mahukan daripada lagu itu. Tapi, waktu merakamkan lagu itu, kita sendiri tak tahu bagaimana rupa dan bentuk lagu itu sehinggalah ia siap.

"Tapi selepas mendengar, kita sendiri rasa terkejut. Sebab tak sangka ia akan jadi sebegitu. Apa yang penting, Abang Nasir nampak fresh dan lain sangat dengan pendekatan yang seperti itu," kata Marlia kepada murai.com.my.

Apabila ditanya pandangannya apabila segelintir peminat menganggap bahawa vokal Nasir dalam lagu itu kedengaran begitu seksi, Marlia hanya tersenyum.

"Saya sendiri tidak nafikan apa yang orang cakap. Malah saya faham mengapa mereka kata suara Abang Nasir seksi. Lebih-lebih lagi bila dia tarik suara pada pitching yang tinggi. Saya sendiri rasa macam tu. Tapi, macam mana lain pun sound lagu ini tetapi ia tetap kaya dengan jiwa dan sentuhan Melayu.

"Malique bagi saya memang seorang anak muda yang berbakat besar serta penuh dengan idea-idea yang baru dan segar," kata Marlia yang masih menjadi tenaga pengajar di Aswara.

Trip to Phuket Island 2006..

pose poyo sikit !! hahahah


Bangla Road... !! Happeningg and peningg gilerr !!


yayash baru lepas cilok juice apple kat mini bar..

All of us at cashew nut factory..


Phi Phi Island

Phi Phi island view from airplane


Trip to phuket 2 years ago.. Damn cooll !! One of the best island in the world !! For those who likes for having fun especially boozyy, u all must hang out at Bangla Road.. Heaven for all boozerss !! hahaha.. but Phuket really fun..

Me and my bro accompanied by Don family were there for 4 days if i'm not mistaken.. Full of activities and the best part when we all went to Phi Phi Island near to Krabi.. Damnn !! So beautifull !! It's a must to go there for snorkelling and island hoping... A lot of fun !! especially entertaining yayash... :)



It is really fun and one of the memorable holiday.. Really enjoying myself !!

Phuket and Krabi we will come againn !!

Kap Kum Kap....

Monday, November 10, 2008

Tribute to Tan Sri Dr P.Ramlee



Babak Pertama

Malam tadi aku baru lepas tengok telemovie " Orang Minyak Naik Minyak " di Astro Prima. Telemovie ni arahan Afdlin Shauki. SEkarang ni AFdlin and Adlin Aman Ramlie sibuk buat telemovie macam tribute to P.Ramlee. namun, setelah aku layan telemovie Orang Minyak tu tadi, sememangnya sebuah telemovie yang menarik adn aku rasa Afdlin seorang pengarah yang kreatif and mesej yang ingin disampaikan kepada kita sangatlah berkesan iaitu mengingati hasil karya P.Ramlee. Tapi aku tak tau kenapa Afdlin pilih filem Sumpah Orang Minyak untuk di eksperimenkan di zaman sekarang dengan tajuk Orang Minyak Naik Minyak. But salute lu bro !! Memang gua layann..

Berbalik kepada Tan Sri P. Ramlee.. aku rasa hampir semua penduduk di Malaysia ni kenal siapa itu P.Ramlee. Malah P.Ramlee terkenal oleh semua golongan bangsa di negara kita ini. Tak perlu aku ceritakan tentang latarbelakang P.Ramlee yang aku rasa rata-rata ramai orang yang tahu walaupun tetap ada yang tak tahu. Namun, aku percaya masih ada orang yang tak kenal P.Ramlee. Mungkin pada mereka takde 'class' tengok cerita melayu zaman hitam putih atau mereka ni tak diexpose dengan filem2 P.Ramlee. Aku pun tak faham kenapa mereka tak nak tengok cerita P.Ramlee yang kita gelarkan Seniman Agung ini. Mungkin zaman ibu bapa mereka dahlu lebih terjerumus nak nak tengok filem John Wayne, Rod Hudson, Kirk Douglas dan yang lain-lain lagi termasuklah cerita Hindusatan yang cukup top zaman P.Ramlee dulu. Namun, parents aku pun tengok gak cerita2 mat saleh and hindustan ni tapi tetap tengok cerita melayu. Tu yang buatkan bila aku dah besar sikit mereka sedikit sebanyak mempengaruhi aku untuk tengok cerita P.Ramlee.

Kenapa aku minat P.Ramlee ?? Pada pandangan aku P.Ramlee adalah seorang insan yang dilahirkan oleh Allah untuk menjadi seorang anak seni yang sangat berbakat. Beliau semua orang tahu adalah seorang Pengarah, Penyanyi, Penggubah Lagu, Penulis Lirik, Pelawak, Pelakon, Penerbit dan Pengarang. Mula- mula sekali aku ingin menyentuh tentang muzik beliau.. Lagu pertama ciptaan beliau adalah 'Azizah '. Lagu inilah yang membuatkan beliau menjdai terkenal sebagai seorang penyanyi inspirasi dari seorang awek yang dia nak usha dulu yang namanya memang 'Azizah'. Beliau boleh bermain instrumen biola, gitar dan piano yang baik. Setiap lagu yang beliau ciptakan mempunyai melodi yang menarik dan berlainan. Pelbagai genre muzik yang telah beliau cipta. Dari jazz, inang, joget, zapin, blues, pop dan keroncong. Dan hampir kesemua lagu-lagu ciptaan beliau mempunyai no-not muzik yang sangat berlainan dan hasilnya terhasillah sebuah melodi yang menarik. Dibantu dengan rakan-rakannya yang begitu puitis menulis lirik seperti S.Sudarmaji, dato' Jamil Sulong, Kassim Masdor dan ramai lagi. Maka, terhasillah sebuah lagu yang menarik dan segar sehingga ke hari ini. Apa lagu yang beliau tak buat ?? Ketuhanan, Cinta, Lawak, Nasihat, Kritis dan macam2 lagi jenis lagu. Dan lagu-lagu ciptaan beliau masih lagi segar dan popular sehingga ke hari ini malah penggiat seni dari luar negara juga mengkagumi hasil kerja beliau. tapi yang aku sedih tu ada jugak rakyat di negara kita ni mempersendakan lagu-lagu ciptaan beliau lebih-lebih lagi golongan remaja pada zaman sekarang. Mungkin mereka tidak reti menilai maksud muzik itu sendiri dan lebih mementingkan populariti dari kualiti sesuatu hasil kerja seni itu. Antara karya-karya muzik beliau yang menjadi kegemaran aku adalah seperti :

* Getaran Jiwa
* Malam Bulan Dipagar Bintang
* Engkau Laksana Bulan
* Joget Pahang
* Nak Dara Rindu
* Maafkan kami
* Tari Tualang Tiga
* Joget Sipinag Muda
* Azizah

dan yang sebenarnya masih banyak lagi.. Lagu untuk orang kahwin pun P.Ramlee buat.. Apa lagi nak buktikan kehebatan Seniman Agung ciptaaan Allah ini.

Terlalu panjang untuk ktia berbicara tentang P.Ramlee.. Jadi, sambungannya adalah untuk blog yang akan datang..

To be continued...

Sunday, November 9, 2008

Man U kalah !!


Cehh... ayat pertama aku.. Bola tu kan bulat.. Tension pulak aku tengok game Man U dgn Arsenal tadi.. Aku memang Man unitednye fan sejak tahun 1992.. Masa giggs first debut dgn ManU.. Terus aku fall in love dgn Man u and Ryan Giggs.. Takper la game hebat mcm ni tak kisah sape menang or kalah.. janji game best !! Sepatutnya Man U dah boleh score dulu.. Rooney ada 2 chance yang memang gol tapi melencong la pulak.. jarang2 player mcm Rooney tu buat silap mcm tu.. tapi tu la aku cakap tadi bola tu bulat.. Credit to Arsenal players gak sebab berjaya defend dgn penuh disiplin .. Lepas ni aku rasa Fergie dah boleh kasi budak muda Brazil Rafael Da Silve tu main lagi banyak tu.. Lawa dohh goal dia.. A good start for a young player.. Tertarik dan menarik aku tgk budak rambut ketak tu main.. Bagusla mamat tu..

Anyway, to Arsenal fans .. COngratulations !! See y'all at Old Trafford next round !!

Salam Algojo...

Friday, November 7, 2008

Kepada Sang Pencinta...



Blog kali ini aku ingin mengulas balik lagu-lagu yang terdapat didalam album sifu M.Nasir dan serba sedikit maksud di sebalik lagu-lagu yang terdapat di dalam album baru beliau.. Mungkin kita boleh berfikir sejenak tentang apa yang ingin disampaikan oleh M.Nasir di dalam beliau ini.. Sebenarnya lagu-lagu dalam album M.Nasir yang terdahulu memang banyak maksud yang tersirat yang penuh dengan isi-isi yang memberi tunjuk ajar kita tentang dunia sebenarnya..

Lagu : Juwita
Lagu yang sedap di dengar dan merdu . Rentak Permulaan lagu ini mengingatkan saya kapada lagu 'saat yang kuidamkan' nyanyian Amy search , namun lagu ini lebih rancak dan ceria . Dalam album ini hanya inilah lagu cinta diantara lelaki dan perempuan .

Lagu : Sang Pencinta
M Nasir meminati ilmu tentang persoalan hidup .Lagu ini jenis apa? , tasauf atau falsafah ?. Ada lagu jenis itu yang lembut , perlahan dan shahdu , namun ada lagu jenis itu yang perlu rancak , ceria dan mengembirakan seperti lagu sahabat gua dan lagu ini adalah setaraf dengan nya .
Ada diantara ilmu tentang pandangan hidup yang akan membuatkan kita merasa gembira . Rangkap pertama lirik lagu ini mengambarkan M Nasir menghargai suatu pandangan , pendapat yang membuat kan dia menghargainya . Pada rangkap kedua nampaknya pandangan dia yang melihat kesatuan dalam segala sesuatu , iaitu mendapati bahawa segala yang terpecah itu bersumberkan satu adalah pandangan yang betul . Kesatuan , tauhid dan ahad adalah perkataan yang mempunyai maksud yang hampir sama .Sesuatu yang baik harus di kongsi bersama .

Lagu : Tujuh nafas lagi .
Melihat tajuknya kita tahu lagu ini ialah lagu tasauf . M nasir lebih tahu tentang jenis jenis musik . Lirik lagu yang ini memang susah untuk difaham . Saya sendiri susah nak paham . Tapi pada pendapat saya rahsia lagu ini terletak pada senikata pada intronya yang menarik iaitu Firdaus iaitu salah satu nama syurga . Cara ia di sebut juga menarik .

Lagu : Tangisan di hujung galaksi
Loloq bukanlah penulis lirik lagu nasyid yang senikatanya terang dan mudah , orang biasa seperti dia walaupun menulis lirik dakwah tidaklah terus terang . Lagu ini memuji bumi sedangkan pada hakikat ia memuji Tuhan - Tuhan kita .

Lagu : Vendeta
Loloq adalah salah seorang penulis lirik yang di hormati di Malaysia , banyak menulis lirik yang bermutu dalam banyak album tetapi dalam lagu ini saya tak dapat komen . Mungkin mutu liriknya bergantung pada lagu sama ada sedap atau tidak .

Lagu : bahtera raudah .
Hidup ini sebagai sebuah pelayaran.Intro lagu ini sedap tapi kemudian irama menjadi kurang sedap . Seperti yang M nasir katakan lagu ini ialah mengenai perjuangan. Apa yang menarik dalam lagu ini ialah senikata " kerja rumah harus disiapkan dulu." - untuk berjuang kerja anda mesti selamat dulu .

Lagu : Destinasi : Eterniti .
Lagu ini berentak perlahan namun masih moden . Eterniti bermaksud tidak berkesudahan atau tidak berpenghujung dan itu adalah hakikat ciptaan dan Tuhan . Sememangnya ini lagu tasauf . Hakikat bahawa masa sebenarnya tidak akan berakhir terucap dalam rangkap : "masa hanya gagasan" bermaksud pergerakan masa hanya persepsi manusia .

Lagu : Segala dambaan
Dambaan bermaksud keinginan , kemahuan iaitu hakikat diri manusia . Segala keinginan manusia asalnya diberi oleh tuhan dengan segala sebab dan rahsia nya . Sebab itulah didalam lirik lagu ini terdapat doa dengan rangkap yang bermula dengan perkataan "kau perhatikan perjalanan ku" .

Lagu : Apa lagi ?
Lagu "Apa lagi" ialah lagu tentang pandangan Nasir tentang dunia semasa , tentang perang yang berlaku di dunia sekarang . Taraf lagu ini ialah sama dengan lagu "bukalah hati mu" dalam album Canggung Mendonan . Kejadian kejadian buruk yang berlaku didunia ada yang disebabkan sikap kita sendiri dan ada yang disebabkan sikap orang lain . Dalam lagu "bukalah hatimu" M nasir meminta kita supaya jangan hanya menyalahkan orang lain sahaja dan itu memang benar tapi dalam lagu ini M nasir juga perlu marah pada orang lain juga kerana dalam drama hidup ada ramai pelakonnya .

lagu : balada seorang teman .

Lirik lagu ini sungguh panjang dan lagu ini tentu sungguh bermakna . Lagu ini memang menceritakan tentang seseorang , mungkin rakan M nasir sendiri . Rangkap yang bermula dengan "Apalah pasir menjadi kaca..........................hingga .......yang meminum air" mempunyai ilmu yang tersirat dan mempunyai nilai seni yang tinggi .

Didalam lagu ini ada perkataan mawar . Didunia mawar adalah lambang ilmu peringkat tinggi , hujan mawar bermaksud turunnya ilmu peringkat tinggi atau ilmu yang banyak kesannya kapada kehidupan manusia .
Pelangi adalah suatu fenomena yang menarik minat orang falsafah dan tasauf atau orang seperti M Nasir kerana ianya ada walaupun seperti tiada - ringkasnya ia ada pada orang atau mata yang melihat .
Keadaan hidup anda dan keadaan dunia ini tidak menjadi yang lebih baik seperti yang anda inginkan kerana anda hanya watak dalam sebuah cerita . Cerita yang anda inginkan tidak akan menjadi kerana ada watak watak lain dalam cerita yang lebih besar . Walaupun kadang kadang terjadi keaadan yang di luar jangkaan anda dunia ini bergerak dan apa yang berlaku adalah mengikut hukum sebab-akibat maka nama cerita didunia ialah " hukum sebab akibat yang berpanjangan" . Cerita ini bukan bermula dari datuk atau nenek anda tapi dari zaman nabi Adam - sebab itu nama cerita hidup ini ialah " hukum sebab akibat yang berpanjangan" . Anda lah yang akan bertindak setelah membaca karangan saya ini . Sama ada mahu memberinya kapada orang lain atau tidak . Apapun tindakan anda saya redha kerana saya tahu hukum sebab akibat itu di cipta oleh tuhan jua . Namun terdapat perbezaan diantara 2 hukum sebab - akibat - satu ialah hukum alam - hukum kejadian dan yang kedua ialah lumrah alam - sikap manusia yang lazim . Sementara hukum alam mungkin adil , lumrah alam pula selalu nya tidak adil .

Kredit to Kapten hassan ( salah seorang peminat M.Nasir )

Wednesday, November 5, 2008

Presiden Kulit Hitam Amreika


Barrack Obama

Senator parti Demokrat dari Illinois, menewaskan lawannya dari parti Republikan, Senator John McCain dari Arizona, untuk menjadi presiden ke-44 Amerika Syarikat hari ini. Berikut adalah latarbelakang yang anda perlu tahu tentang Obama :

Born: August 4, 1961 (Hawaii)
Lives in: Chicago, Illinois
Zodiac Sign: Leo
Height: 6′ 1″ (1.87m)
Family: Married wife Michelle in 1992, 2 daughters Malia and Sasha
Parents: Barack Obama, Sr. (from Kenya) and Ann Dunham (from Kansas)
Religion: United Church of Christ
Drives a: Ford Escape hybrid, Chrysler 300C
Education:
- Graduated: Columbia University (1983) - Major: Political Science
- Law Degree from Harvard (1991) - Major: J.D. - Magna Cum Laude
- Attended: Occidental College
Career: U.S. Senator from Illinois sworn in January 4, 2005
Government Committees:
- Health, Education, Labor and Pensions Committee
- Foreign Relations Committee
- Veterans Affairs Committee
- 2005 and 2006: served on the Environment and Public Works Committee
Books:
- Dreams From My Father: A Story of Race and Inheritance (1995)
- The Audacity of Hope: Thoughts on Reclaiming the American Dream (2006)
- It Takes a Nation: How Strangers Became Family in the Wake of Hurricane Katrina (2006)


Ramailah antara penduduk di dunia yang berharap agar Presiden baru Amerika dapat mengubah persepsi penduduk dunia tentang Amerika Syarikat. Sememangnya Amerika memang mempengaruhi daripada segala sektor tentang perkembangan dunia pada masa kini. Sehingga keadaan ekonomi yang merundum melanda di seluruh dunia sekarang juga disebabkan ketidak stabilan ekonomi ekonomi Amerika. Jadi dengan kehadiran Presiden yang baru ni yang sememangnya lain dari segala segi termasuk warna badannya dapat mengubah pandangan masyarakat dunia tentang Amerika Syarikat.

Obama terpaksa memutihkan kembali Amerika setelah ditinggakan oleh Presiden Bush yang memang telah banyak merosakkan imej negara Amerika Syarikat sehingga beliau sendiri tidak disenangi oleh rakyat negara mereka. Kita berharap agar Obama dapat menghentikan segala peperangan yang telah dicetus oleh Presiden terdahulu khususnya di negara Iraq, Iran dan Afghanistan. Semestinya kita berharap agar Obama dapat memulihkan kembali hubungan diantara Amerika dengan negara Islam yang telah dimusuhi oleh Presiden Bush.

Semoga Presiden Obama dapat mengembalikan Amerika disegani di se;uruh dunia dan menjadi seorang pemimpin yang berkaliber..

Perjalanan Hidup




Aku yang masih di perjalanan hidup ini
Begitu lama berlegar di persimpangan dunia
Menempuh jarak dan titian
Rimba dan lautan
Mencari sesuatu yang abadi

Aku yang masih di perhentian hidup ini
Begitu jauh mengembara ke serata dunia
Mengejar siang dan malam
Surut dan pasang
Mencari sesuatu kebebasan
Mencari sesuatu kedamaian

Di mana berakhirnya perjalanan ku ini
Esok dan lusa bukan milikku
Oh Tuhanku
Lindungilah hambamu yang hina ini
Aku setia hanya padamu
Oh Tuhanku

Lagu : Ramli Sarip
Lirik : Dr. Wan Zawawi

Antara lagu papa rock yang menjadi kegemaran aku.. Sungguh mengasyikkan lagu ini... Antara karya yang terbaik pernah dihasilkan hasil kerja seni anak melayu kita..

Tuesday, November 4, 2008

Saifullah @ Pedang Allah


Khalid Al-Walid

Khalid bin Walid bin Al-Mughirah bin Abdullah bin Umar bin Makhzum bin Yaqzah bin Marrah Al-Mahzumi adalah panglima tentera Islam terulung yang memberikan banyak sumbangan kepada penyebaran syiar Islam. Moyangnya bernama Marrah dan bertemu nasabnya
( keturunannya ) dengan Nabi Muhammad SAW dan Khalifah Abu Bakar As-Sidiq. Dalam erti kata lain, Nabi Muhammad SAW, Khalifah Abu Bakar As-Sidiq dan Khalid Al-Walid berasal daripada keluarga yang sama.

Khalid dilahirkan dalam keluarga yang dihormati kerana bapanya Walid bin Al-Mughirah adalah pemimpin Quraisy yang dihormati oleh kaumnya. Walid terkenal dengan kekayaan dan sifat pemurahnya sehingga mendapat gelaran Adil Wahid atau orang pemurah nombor satu. Ibu Khalid bernama Lubabah Al-Sughra. Lubabah adalah anak perempuan Haris, pemimpin Quraisy yang dihormati. Dia juga merupakan adik kepada Maimunah, isteri Nabi Muhammad SAW.

Sejak kecik Khalid ini sudah dilatih menjadi seorang pahlwan yang cekap. Selain cekap menunggang kuda, dia seorang yang mahir menggunakan senjata. Dia disegani dan dihormati kerana kemahirannya itu. Ketika usianya masih muda, Khalid sudah diberi tanggungjawab sebagai Ketua yang memimpin pasukan tentera berkuda Quraisy.

Khalid menunjukkan kecekapannya memimpin pasukan tentera berkuda Quraisy dalam perang Uhud yang berlaku pada tahun 3 Hijrah. Dengan kepintarannya pasukan tentera berkuda Quraisy berjaya mengalahkan tentera Silam dalam perang Uhud dan terus memusuhi Islam sehingga tahun 6 Hijrah.

Pada suatu hari, ayah Khalid iaitu Walid masuk ke dalam Masjidil Haram. Ketika itu, Rasulullah SAW sedang mengaji Al-Quran. Walid menghampiri baginda lalu mendengar apa yang dibaca oleh baginda. Menyedari akan tingkah laku Walid itu, baginda Rasulullah SAW sengaja menguatkan lagi bacaannya itu bagi didengar oleh Walid dengan lebih jelas. Kemudian Walid keluar dari Masjidil Haram lalu berkata kepada orang ramai.

" Demi Tuhan, sesungguhnya saya sudah mendengar apa yang dibaca oleh Muhammad. Ia bukan perkataan manusia ataupun jin. Demi Tuhan, bahasanya sangat indah dan tiada yang dapat mengatasinya".


Peristiwa itu amat berkesan di hati Khalid. Pada suatu hari Khalid berkata kepada kaumnya

" sudah jelas dan terang bagi mereka yang mempunyai akal yang sempurna bahawa Muhammad itu bukan ahli sihir ataupun tukang syair. Apa yang dibacanya itu memang wahyu daripada Allah SWT dan menjadi kewajipan kepada mereka yang berakal sihat mengikutinya".


Selepas memeluk Islam, Khalid dilantik menjadi panglima perang dan mendapat gelaran Saifullah atau pehlawan Pedang Allah. Ketika beliau baru memeluk Islam , beliau telah pergi di hadapan Kaabah dan berkata kepada kaumnya bahawa beliau mengaku bahawa Muhammad itu Rasul Allah dan agama Islam yang di ikutinya adalah benar. Ini menimbulkan kemarahan dikalangan kaum-kaumnya termasuklah yang paling marah adalah Abu Lahab. Namun, tiada siapa yang berani berkata-kata dan menghalang kehendak Khalid. Di saat itu, Khalid memang terkenal dengan keperkasaannya dan tiada siapa yang dapat menghalangnya. Jadi sejak pada hari itu, Khalid adalah pengikut Rasulullah SAW yang paling setia dan sentiasa berperang demi menegakkan syiar Islam.

Khalid Al-Walid telah menyertai 50 peperangan dan memperolehi kemenangan dalam semua peperangan itu dan terus menjadi panglima perang sehingga Khalifah Abu bakar As-Sidiq meninggal dunia. Apabila Umar Al-Khatab menjadi khalifah, jawatan beliau telah dilucutkan dan digantikan dengan Abu Ubaidah bin Jarrah.

Pada tahun ke 21 Hijrah, panglima Khalid Al- Walid telah meninggal dunia pada usianya 58 tahun. Dia meninggal dunia di Himsya dan dikelilingi oleh sahabat2 sejati beliau. Antara kata-kata terakhir beliau :

" Saya mahu mati syahid. Disebabkan itulah saya menyertai semua peperangan yang melibatkan tentera Islam. Di tubuh saya ini penuh dengan parut2 luka akibat senjata musuh tetapi saya masih hidup. Impian saya mahu gugur syahid tapi tidak tercapai. Akhirnya saya mati di atas katil. Hanya orang pengecut sahaja yang mati di atas katil. "

Khalifah Abu Bakar pernah berkata :

" tidak ada lagi ibu yang dapat melahirkan anak seperti Khalid Al-Walid. Hanya tuan seorang yang mendapat gelaran pahlawan Pedang Allah daripada baginda Rasullulah SAW. "

George , Panglima Rome pernah berakta :

" Wahai Khalid, hendaklah kamu berkata benar kerana setiap orang yang merdeka tidak berbohong. Apakah benar Tuhanmu menurunkan kepada nabimu sebilah pedang dari langit lalu diberikan kepadamu dan apabila dihayunkan kepada seseorang pasti dia kalah. "



-----------------------------------------------------------------------------------------

Secara ringkasnya kisah Pahlawan Terbilang Islam iaitu Khalid Al-Walid. Sumber daripada buku " Khalid Memburu Syahid " hasil nukilan Abdul Latip Talib. Semoga roh Khalid Al-Walid dicucuri rohnya oleh Yang Maha Esa.. Aminn...

Masa