Monday, November 10, 2008

Tribute to Tan Sri Dr P.Ramlee



Babak Pertama

Malam tadi aku baru lepas tengok telemovie " Orang Minyak Naik Minyak " di Astro Prima. Telemovie ni arahan Afdlin Shauki. SEkarang ni AFdlin and Adlin Aman Ramlie sibuk buat telemovie macam tribute to P.Ramlee. namun, setelah aku layan telemovie Orang Minyak tu tadi, sememangnya sebuah telemovie yang menarik adn aku rasa Afdlin seorang pengarah yang kreatif and mesej yang ingin disampaikan kepada kita sangatlah berkesan iaitu mengingati hasil karya P.Ramlee. Tapi aku tak tau kenapa Afdlin pilih filem Sumpah Orang Minyak untuk di eksperimenkan di zaman sekarang dengan tajuk Orang Minyak Naik Minyak. But salute lu bro !! Memang gua layann..

Berbalik kepada Tan Sri P. Ramlee.. aku rasa hampir semua penduduk di Malaysia ni kenal siapa itu P.Ramlee. Malah P.Ramlee terkenal oleh semua golongan bangsa di negara kita ini. Tak perlu aku ceritakan tentang latarbelakang P.Ramlee yang aku rasa rata-rata ramai orang yang tahu walaupun tetap ada yang tak tahu. Namun, aku percaya masih ada orang yang tak kenal P.Ramlee. Mungkin pada mereka takde 'class' tengok cerita melayu zaman hitam putih atau mereka ni tak diexpose dengan filem2 P.Ramlee. Aku pun tak faham kenapa mereka tak nak tengok cerita P.Ramlee yang kita gelarkan Seniman Agung ini. Mungkin zaman ibu bapa mereka dahlu lebih terjerumus nak nak tengok filem John Wayne, Rod Hudson, Kirk Douglas dan yang lain-lain lagi termasuklah cerita Hindusatan yang cukup top zaman P.Ramlee dulu. Namun, parents aku pun tengok gak cerita2 mat saleh and hindustan ni tapi tetap tengok cerita melayu. Tu yang buatkan bila aku dah besar sikit mereka sedikit sebanyak mempengaruhi aku untuk tengok cerita P.Ramlee.

Kenapa aku minat P.Ramlee ?? Pada pandangan aku P.Ramlee adalah seorang insan yang dilahirkan oleh Allah untuk menjadi seorang anak seni yang sangat berbakat. Beliau semua orang tahu adalah seorang Pengarah, Penyanyi, Penggubah Lagu, Penulis Lirik, Pelawak, Pelakon, Penerbit dan Pengarang. Mula- mula sekali aku ingin menyentuh tentang muzik beliau.. Lagu pertama ciptaan beliau adalah 'Azizah '. Lagu inilah yang membuatkan beliau menjdai terkenal sebagai seorang penyanyi inspirasi dari seorang awek yang dia nak usha dulu yang namanya memang 'Azizah'. Beliau boleh bermain instrumen biola, gitar dan piano yang baik. Setiap lagu yang beliau ciptakan mempunyai melodi yang menarik dan berlainan. Pelbagai genre muzik yang telah beliau cipta. Dari jazz, inang, joget, zapin, blues, pop dan keroncong. Dan hampir kesemua lagu-lagu ciptaan beliau mempunyai no-not muzik yang sangat berlainan dan hasilnya terhasillah sebuah melodi yang menarik. Dibantu dengan rakan-rakannya yang begitu puitis menulis lirik seperti S.Sudarmaji, dato' Jamil Sulong, Kassim Masdor dan ramai lagi. Maka, terhasillah sebuah lagu yang menarik dan segar sehingga ke hari ini. Apa lagu yang beliau tak buat ?? Ketuhanan, Cinta, Lawak, Nasihat, Kritis dan macam2 lagi jenis lagu. Dan lagu-lagu ciptaan beliau masih lagi segar dan popular sehingga ke hari ini malah penggiat seni dari luar negara juga mengkagumi hasil kerja beliau. tapi yang aku sedih tu ada jugak rakyat di negara kita ni mempersendakan lagu-lagu ciptaan beliau lebih-lebih lagi golongan remaja pada zaman sekarang. Mungkin mereka tidak reti menilai maksud muzik itu sendiri dan lebih mementingkan populariti dari kualiti sesuatu hasil kerja seni itu. Antara karya-karya muzik beliau yang menjadi kegemaran aku adalah seperti :

* Getaran Jiwa
* Malam Bulan Dipagar Bintang
* Engkau Laksana Bulan
* Joget Pahang
* Nak Dara Rindu
* Maafkan kami
* Tari Tualang Tiga
* Joget Sipinag Muda
* Azizah

dan yang sebenarnya masih banyak lagi.. Lagu untuk orang kahwin pun P.Ramlee buat.. Apa lagi nak buktikan kehebatan Seniman Agung ciptaaan Allah ini.

Terlalu panjang untuk ktia berbicara tentang P.Ramlee.. Jadi, sambungannya adalah untuk blog yang akan datang..

To be continued...

2 comments:

ultramantarojuga said...

aq pun fanz tgok cter p.ramlee nie,,,
mmg filemnya sume still laku smpai hari nie,,,
biarpun hitam putih,,,
tetapi masih boleh dilayan smpai skrg,,,
mmg xjmu r tgk filem p.ramlee nie

BuahKranjiDalamPerahu said...

butang baju melayu aku mana pah....