Friday, November 27, 2009

Bila...

Aku sering terjaga dari mimpi2 ku.. Sering terjaga dan tersentak akibat perbuatan sendiri.. Ya, kegelisahan dan keresahan yang melanda diri aku sering aku persalahkan diri sendiri. Tidak perlu menuding jari terhadap orang lain.. Ada hikmah yang tersembunyi di sebalik dugaan yang melanda.. Mungkin aku benar, dan mungkin aku tidak.. Adakah aku yang bersalah ?? Itulah persoalan yang sering berkecamuk dalam fikiran aku.. Sekali lagi aku tetap menyalahkan diri ku sendiri... dan jalan yang paling baik adalah berdiam diri dan memaafkan.. Kesunyian dan kesedihan sudah menjadi teman baikku sejak dahulu lagi.. dan sekarang aku tidak punya apa-apa lagi.. hanya keluarga tercinta yang sering menjadi penyeri hidupku di dunia ini. Aku masih gagal dalam hidupku ini.. Gagal dalam bercinta, gagal dalam berkawan, gagal untuk menjadi seseorang yang lebih mulia.. mungkin aku sudah letih melayan kesedihan yang sering melanda.. lantas aku cuba membiarkan ianya berlalu.. Arghh.. tak mungkin aku bisa lakukan.. Aku harap tindakan yang aku lakukan ini betul dan hanya padaMu Allah aku pohonkan bimbingan dan petunjuk untuk aku menuju ke jalan yang di redhai oleh Mu Ya Allah.. Aku bebenar pohon padaMu Ya Allah.. Tunjukkan lah aku petunjukMu..

Mungkin jodoh ku di dunia ini tidak lama.. menggigil jiwaku bila teringat bila waktu aku akan dipanggilnya.. tapi adakah aku sudah bersedia? Bersiap sedia lah wahai diri ku.. Aku sering terkenang bila waktu aku akan di panggil menghadapNya.. Allah aku belum bersedia.. terlalu banyak lubang2 kosong yang perlu aku tampal.. Mungkin aku terlalu emosi atau terlalu sensitif yang sememangnya mengalir dalam jiwa aku.. tapi aku tak berdaya menahan perasaan yang sering orang tersalah faham.. Sekali lagi aku pohon keampunan jika aku tersilap dan sering melukakan perasaan orang.. Aku lebih rela hidup keseorangan daripada sering melukakan perasaan orang lain.. Apakan daya aku hanya seorang manusia yang sering melakukan kesilapan dan yang kadang-kadang tidak dapat mengawalnya.. Hanya ampun maaf aku pohon dan semoga hidup kita sentiasa diberkati dan dirahmati olehNya...

Aku rasa sekarang adalah masa yang sesuai untuk aku kembali.. tinggalkan sebentar hidup di dunia yang penuh dengan warna-warni kehidupan.. Aku yakin aku masih belum gagal dalam hidupku ini.. tapi dalam masa sekarang aku perlu untuk bertemu kembali cahaya yang makin malap dalam diri ku ini.. Ada seorang sahabat pernah berkata padaku baru-baru ini , ' Joe, kau pergi buat jambatan baru, cari haluan baru.. ' dalam diam aku terfikir tentang apa yang di cakap kepadaku.. Apakah benar ? ntahlah.. masih bersarang dalam otak aku untuk mencari jawapan yang sebenar.. Ini adalah segala-galanya bukan hanya kepada satu paksi.. merangkumi segalanya.. Mungkin orang akan kata aku ni hanya bermadah atau berseloka tapi inilah aku yang sebenarnya.. Aku tak peduli apa orang kata tentang luahanku ini.. yang pasti aku hanya menjadi diri ku.. Apa yang ingin ku sampaikan benar-benar keluar dari isi hatiku.. Yang pasti kubur ku hanya untuk aku sahaja yang menghuni dan hanya aku seorang saja yang menjawab pabila di soal kelak..

Ya Allah aku pohon kepadaMu kekuatan iman yang teguh untuk aku menghadapi hari-hari yang bakal ku tempuhi ini..Aku sering lupa dan alpa padaMu.. Aku sering lalai mengerjakan suruhanMu, Ampunkan lah aku jika aku hanya hidup di dunia ini sehingga esok hari.. Aku pohon keampunan daripadaMu Ya Allah..

28 November 12:07am

No comments: