Thursday, October 22, 2009

BIla Algojo diam...

Lama betul tak berblogging ni.. Mungkin sebab malas atau mungkin sebab penat. Semakin hari semakin banyak pengalaman yang aku tempuh. Namun, semuanya itu menjadi inti pati kehidupan seseorang manusia di bumi ini. Bulan Ramadhan yang telah ditinggalkan dengan seribu kesalan dan bulan Syawal juga ditinggalkan dengan penuh pengertian. Arghh.. bodoh betul ! Terlalu mengejar benda yang hanya sementara membuatkan aku bengang dengan diri sendiri.

Bumi ini bulat. Dunia ini juga bulat. Macam naik roller coaster. Ada kala kita di atas dan ada kala kita di bawah. Ada kala suka adakala duka. Ada kala gembira ada kala marah. Adakala sejuk adakala panas. Itulah hakikat kehidupan di dunia ini. Namun, bagaimana harus kita menangani segala persoalan tentang kehidupan ini ? Tiada soalan yang tiada jawapan.. semuanya pasti dengan jawapan.


Hari-hari yang aku lalui penuh dengan kesukaran mencari jawapan. tapi apakan daya kita hanyalah seorang manusia yang mempunyai segala sifat dan perasaan. Hanya kita saja yang dapat mencari jawapan yang sememangnya sudah tertulis. Kadang-kadang tanpa kita sedari 'the dark side' dalam diri kita mudah meresapi ke dalam jiwa kita. Itu yang membuatkan kita sering hilang pertimbangan dengan segala dugaan yang sebenarnya untuk melihat sejauh mana kekuatan diri kita. Seorang rakan pernah berkata, " semakin kita mendekati dengan sesuatu cahaya semakin hilang bayang2 hitam diri kita dan semakin jauh kita dengan cahaya semakin besar bayang2 hitam sehingga melebihi diri kita." Sememangnya benar ! Aku risau akan kehilangan mencari arah cahaya. Semakin aku dekati semakin besar pengorbanan yang harus aku lalui.

Sekali kita diam, 2 kali kita fikir dan 3 kali kita bertindak.. Ini lah antara sandiwara yang sering menguji kemampuan diri seseorang. Tindakan yang kita lakukan pasti akan mengulangi perkara yang sama. Tahap kesabaran kita pasti akan diuji dengan penuh cabaran. dan adakalanya ia melampaui tahap kesabaran kita. Itu yang menjadi tindakan yang tidak sepatutnya berlaku. Itu yang sering merisaukan aku bila diuji dengan cabaran. Aku percaya cabaran2 ini yang dapat menguatkan keimanan aku. tapi kuatkah aku ?? Arghhh.. penat ! Adakala baik kita berdiam diri walaupun ianya bersarang dalam hati kita. Yang pasti aku sendiri yang akan disoal oleh mungkar dan nangkir bukannya orang lain. Lebih baik aku mencari jawapan yang sepatutnya dijawab apabila disoal kelak.

' Bila Algojo diam carilah jawapan dibalik cermin mimpi '


No comments: