Sunday, October 26, 2008

Lam wau Lam Wau Kaf = LOLOQ



ADUH SALEHA // Rintihan ku kepada orang-orang yang soleh dan solehah

Mana rayuanku hendak ku sampaikan
// Bagaimana mungkin ku hendak sampaikan kata-kata nasihat
rindu berahiku pada kasih yang jauh
// Aku amat mendambakan kasih Tuhan tetapi aku masih jauh dari-Nya
jauh bukan jarak dan tempat
// bukan jauh jarak atau di mana aku berada
jauh nama dan pangkat // tapi jauh dari segi amalan ku dan kedudukanku di sisi-Nya

Mana penggantimu hendak ku dakapkan
// Di mana aku hendak mencari penggantimu untuk ku bergantung
dendam asmaraku pada cinta yang luruh
// Aku inginkan cinta yang menyerahkan sepenuh jiwa dan jasad
luruh bukan daun dan bunga
// Bukan menyerahkan harta dan wang ringgit
luruh jiwa dan badan
// tetapi menyerahkan seluruh jiwa dan jasad
Bertahun ku sandar percaya
// Sudah lama kita menjadi seorang muslim dan mengamalkan suruhan-Nya

(adakah ia hanya disandar bukan dikandar?)
tak mungkin padam cahaya
// dan kasih dan cinta Tuhan tidak akan terhenti terhadap hamba-Nya
cintamu bagai rembulan // Kasih sayang para solihin dan solehah sesama mukmin sentiasa terpancar dan ada
hilang dipandangan kala langit dilindung awan
// Namun, kekadang terlindung juga apabila ada yang menghalang (atau kita sendiri yang tidak mahu menerima)

Aduh mahkota terhempas
// Kekuasaan kita sebenarnya hampir musnah, raja-raja hilang kuasa, maruah anak-anak bangsa tiada (zina, maksiat dan hedoisme berleluasa)
barulah ku sedar, yang ku sangkakan intan oh hanyalah kaca
// Barulah kita perasan apa yang kita sangkakan baik selama ini adalah sebaliknya
Sesudah berdarah barulah ku sedar
// Apabila mengalaminya sendiri dan mendapat bala/musibah baru kita tersedar dari angan
jiwa ku tercalar ohhh.. sakitnya bukan kepalang
// Akhirnya jiwa kita tersiksa dan hati semakin gelap tanpa pedoman

Kau biarkan aku sendiri menderita susah - nasib hidupku saliha
// Orang-orang yang soleh dan solehah semakin jauh dari kita (kita yang menjadikanya begitu, bukan ?) Hidup kita susah (jiwa yang muflis) walaupun senang (harta bertimbun tanpa berkat)
Kau biarkan aku sendiri melewati sepi - dalam hidupku saliha
// Kita sudah kesepian kerana meninggalkan nasihat dan kata-kata orang-orang yang soleh
kau biarkan aku sendiri meratapi nasib - dalam derita saliha
// Akhirnya kita terpaksa meratapi nasib kita yang penuh derita buatan kita sendiri
ohh......... saliha
// Tolonglah aku orang-orang yang soleh


Aku terpanggil nak bercerita sedikit tentang salah seorang insan muzik yang aku tabik and respek.. tak lain tak bukan Allahyarham Rosli Khamis @ Loloq. Sape yang tak kenal Loloq ni.. Kalau sape yang terlibat dalam industri muzik ni mesti kenla dengan Loloq dan mengenali hati budi beliau. Walaupun aku tak pernah bercakap dengan dia cuma pernah beberapa kali terserempak tapi daripada cerita2 yang aku baca sememangnya dapat merumuskan yang Loloq seorang insan istimewa yang menjadi idola di dalam industri muzik ini khususnya dalam bidang penulisan lirik..

Bermula dengan sebagai pengikut setia M.Nasir suatu masa dahulu sehinggakan M.Nasir menyuruhnya mengurung beliau didalam studio dan menyuruhnya menulis lirik.. Sesungguhnya M.Nasir sudah tau akan kebolehan Loloq ni tapi masih belum di ketengahkan bakatnya.. dan hasilnya dalam satu malam Loloq berjaya menghasilkan lebih kurang 5 buah lagu yang ada diantaranya yang popular sehingga ke hari ini.. ( diceritakan oleh arwah sendiri dalam satu rancangan tv suatu masa dahulu ) Antara lagu2 yang dihasilkan ialah Mentera Semerah Padi, Apokalips, Gelora Cintaku, Keroncong Nostradamus dan lain-lain lagi..

' Aku disini bagai si helang, mabuk kepayang pulang petang, bersua cenderawasih kayangan, melayang songsang di awan ' - Keroncong Nostradamus

Terlalu banyak lirik2 lagu yang dihasilkan oleh beliau yang sungguh bermakna dan menikam kalbu. Aku rasa banyak jugak lirik2 lagu dia yang membuatkan aku nak buka buku dan cari maksudnya. Lagu Andalusia salah satunya.. sebelum ini aku tak pernah tahu apa itu Andalusia.. tapi setelah mendengar lirik lagu beliau disulam irama padang pasir oleh M.Nasir membuatkan aku ingin mengenal lebih dekat tentang bumu Al-Hambra ini.. Lagu Kias Fansuri juga meninggalkan kesan dalam hidupku.. Kisah Nabi Yusof dan Siti Zulaikha yang tak pernah aku ketahui bahawa hebatnya cinta agung diantara mereka sehingga aku mengkaji sendiri lagu Kias Fansuri itu..

' Tak sia-sia azam Zulaikha, bisa cermin mengintai jiwa, Tak sia-sia mimpi Zulaikha, bisa jadi lorong insan bercinta' - Kias Fansuri

Sememangnya kimia diantara M.Nasir dan Loloq tak dapt dipertikaikan lagi. Keakraban mereka yang ibarat isi dan kulit membuatkan hasil kerja mereka seperti satu masterpiece yang kekal abadi. Aku bukan nak bias kepada penulis2 lirik yang lain tapi dia ni banyak buat aku berfikir tentang kehidupan and ketuhanan. Banyak lirik2 lagu dia yang buatkan aku nak buka buku. Biasala aku ni paling malas nk baca buku.. tapi lirik2 dia boleh membuatkan aku nak buka buku.

Antara lirik2 lagu nukilan beliau yang membuatkan aku terpesona
  • Bonda
  • Mentera Semerah Padi
  • Ghazal Untuk Rabiah
  • Apokalips
  • Langgam Pak Dogo
  • Keroncong Nostradamus
  • Awan Yang Terpilu
  • Aduh Saleha
  • Suralaya Dalam D Major
dan banyak lagi lirik2 beliau..

Semoga roh beliau sentiasa dicucuri rahamt oleh Yang Maha Esa.. Agar rohnya berada bersama para solihin.. Amin..

Al - Fatihah..

4 comments:

BuahKranjiDalamPerahu said...

amin

kopiah lusuh said...

al-fatihah tuk Loloq,

anyway best la interpretasi aduh saliha tu...mane enta dapat?

aku letak kat blog aku ble?

PS: mmagn kbnyakkn lirik allahyarham otak kena high cikit baru, br ble paham...antara pnulis lain yg kita kena set high ckit otak ni:-

1)M Nasir sendiri,
2)S Amin Sahab (keroncong utk ana,dll)
3)Seth
4)n smua penulis lirik yg tulis lirik tuk mnasir lah...

Algojo, kau tau ke sape yg tulis lirik?

1) sufi (damasutra)
2) hilang dalam terang (damasutra)
3) asyik (damasutra)

thanks

kopiah lusuh said...

mmm...

"...otak kena high cikit baru..."

maksud aku kena kasi intellect ckit otak tu, baru lita ble faham.. :)

mjihad88 said...

Hahaha.