Monday, October 27, 2008

Datuk Sheila Majid..


Tahniah kepada Sheila Majid yang baru dianugerahkan pangkat Datuk daripada baginda Sultan Pahang.. Pada aku patutnya dulu lagi Sheila Majid ni dah dapat Datuk.. bukan sekarang ni.. Nama dia bukan setakat terkenal kat Malaysia malah di beberapa negara Asia seperti Jepu, Indonesia dan Singapura.. Dia dah lama bawa nama Malaysia terkenal di serata Asia di zaman kegemilangan beliau tapi baru sekarang dapat pengiktirafan.. Anugerah AIM pun belum dapat lagi.. Aku rasa dah boleh bagi dia banyak pengiktirafan from our local industry..

Aku teringat masa aku pergi Bali pada tahun lepas.. Ketika masuk ke satu kedai di pekan Ubud.. Aku terdengar lagu Tommy J.Pisa yang popular.. Apa nama lagu tu aku dah lupala tapi top gak la kat Malaysia ni.. Bapak aku la yang kenal kan Tommy J Pisa ni.. so aku pun menyanyi la lagu tu and minah indon tu terperanjat gak dengar aku nyanyi lagu tu sebab tak semua orang tau lagu tu.. Then, dia tanya aku dari mana, aku terus cakap aku dari Malaysia.. terus dia cakap negara Siti Nurhaliza.. memang nama Siti kat sana cukup terkenal.. Aku tanya minah Indon tu lagi sape artis Malaysia yang diorang kenal.. nama kedua yang minah tu sebut Sheila Majid.. and Sheila Majid memang terkenal satu masa dahulu sama macam Siti sekarang.. Sememangnya nama Sheila Majid memang gah satu masa dulu kat Indonesia.. tu baru kat Pulau Bali belum kat Jakarta.. Minah tu cakap Sheila Majid top dulu kat sana then baru masuk Search dengan lagu Isabela dan Fantasia Bulan Madu.. tapi yang start Sheila Majid dengan lagu Sinaran and Antara Anyer dan Jakarta.. Dia juga yang start buat Konsert di Jepun yang mendapat sambutan yang baik dari orang sana..

Muzik yang di bawa Sheila Majid memang agak sukar diterima masyarakat kita pada masa dulu. Mungkin sebab time tu masih lagi zaman lagu2 rock baru nak masuk.. tapi disebabkan dia seorang sahaja yang buat lagu Jazz and R&B tu yang buat dia ada follower dia sendiri sehingga ke hari ini.. Dia dianuerahkan suara yang baik.. wajah yang comel.. membuat kan dia menjadi satu pakej yang menarik untuk terkenal satu masa dulu.. Dengan ditambah lagu2 dari komposer2 yang hebat serta muzik arranger yang baik dari Roslan Aziz sememangnya menjadi ramuan yang terbaik untuk Sheila Majid menjadi terkenal dulu.. Konsert2nya pun habis pukul rata kalau kat dalam Malaysia.. Ingat lagi Konsert Ikhlas kat stadium merdeka yang melimpah2 orang datang.. Time tu Afdlin Shauki pun belum top lagi.. Zainal Abidin dengan jeans lipat bawah dengan t-shirt putih.. One of the best konsert yang aku pernah tengok.. Konsert Lagendanya pun menusuk ramai penonton yang pergi tengok.. Time tu aku masih lagi sekolah rendah so tak berapa reti nak appreciate konsert2 ni.. tau nak main bola je time tu.. tapi nasib baik mak cik aku ada tape konsert2 dia.. so bila dah pandai sikit barula aku tengok konsert2 Sheila Majid ni..

So.. Congratulation Datuk Sheila Majid !! baru semalam aku tengok DS1 Sheila Majid.. Memang best.. Sheila Majid still Ratu Jazz Malaysia and one of the best performer yang tiada tolok bandingannya.. Semoga terus berkarya dan selamat dunia dan akhirat..

Lagu- lagu Sheila Majid yang menjadi pilihan aku :

  • Sinaran
  • Antara Anyer dan Jakarta
  • Aku Cinta Padamu
  • Lagenda
  • Tua Sebelum Waktunya
  • Dia
  • Warna
  • Ku mohon
dan banyak lagu lagi...

No comments: